5 tips om de aandacht van lezers vast te houden

Focus-aandacht-lezers-vasthouden

Blog   •   4 november 2020

Joehoeeee! Dit wil je niet missen

Slechts 20% van de mensen blijkt verder te lezen dan de eerste kopregel. Slechts 1/5e. Het is schrikbarend.

Hoe gaan we dit cijfer opkrikken?
Ervoor zorgen dat jouw websitebezoekers wel verder lezen?

Door op de eerste plaats de aandacht te trekken. Om vervolgens jouw lezer in het verhaal te slurpen en niet meer los te laten. Omdat ze benieuwd zijn naar wat je nog meer te vertellen hebt en daarom keurig het verhaal aflezen. En het liefst ook overgaan tot actie.

Hoe je dat aanpakt? Door onderstaande tips om de aandacht van lezers van te houden toe te passen.

Wat ik je nu ga vertellen, verandert alles

Jouw eerste taak? Interesse opwekken. Dat doe je in de eerste paar zinnen. Is de eerste alinea die je hebt geschreven oersaai, dan is de kans klein dat de lezer zin heeft om ook de rest van het artikel door te nemen. Logisch toch?

De openingszin moet daarom intrigeren. Daarna wek je met een aantal zinnen de interesse op. Tijdens het lezen krijgt de lezer het verlangen om meer te weten te komen. Als laatste moet hij of zij overgaan tot actie.

Voorbeelden van openingszinnen die werken:
Je kent het wel…
Deze ontdekking wil ik met je delen…
Vraag je eens af…

Lekker kort

Lange lappen online tekst zijn intimiderend. Je wordt als lezer al moe bij het aanschouwen van zulke content. Niet doen dus.

Houd de alinea’s kort en gebruik voldoende witregels en tussenkopjes. Varieer met lange en korte zinnen, zodat de tekst een fijne flow heeft. Op deze manier kan de lezer de tekst makkelijk behappen en is de drempel om het gehele stuk te lezen een stuk lager.

Zorg voor een duidelijke opbouw

Een pakkende openingszin.
Een aantrekkelijke inleiding.
Het middenstuk met daarin de kern van het verhaal.
Een alles samenvattende conclusie.
De call-to-action.

Hanteer een goede structuur en je artikelen zullen beter worden gewaardeerd door zowel websitebezoekers als Google. Gebruik naast tekst ook afbeeldingen, video’s en infographics om het verhaal te verduidelijken en er visueel aantrekkelijker uit te laten zien.

Houd het losjes

Richt je teksten tot één persoon. Alsof je een gesprek voert met de lezer.
Vermijd formele woorden zoveel mogelijk. Tenzij je doelgroep hier natuurlijk op zit te wachten.
Heb je jouw artikel klaar? Lees het dan eens hardop voor. Klinkt het verhaal vlot of voel je hier en daar wat haperingen?
Zodra de tekst natuurlijk aanvoelt, is deze klaar voor publicatie.

Dit levert het jou op

Online teksten schrijf je met een doel, want je wilt de lezer enthousiasmeren voor juist jouw product of dienst. Hoe je dat doet? Door ze te vertellen wat het hen oplevert, hoe het hun leven voorgoed verandert en waarom ze niet zonder het product kunnen.

Schrijf wat je lezers willen lezen. Dat jij dé oplossing hebt voor hun probleem. Begin daarom niet klakkeloos met schrijven, maar verdiep je eerst in je doelgroep. Waar lopen zij tegenaan in het dagelijks leven? Waar zoeken ze naar in zoekmachines?

Doe voordat je begint met het samenstellen van een blog, column of webpagina dus een zoekwoordenonderzoek of kijk – om inspiratie op te doen – bij jouw concurrenten.

Aan de slag!

Zin om aan de slag te gaan met het schrijven van online teksten? Goed zo! In mijn blog vind je meerdere artikelen die je op weg helpen bij het schrijven van goede content, zoals: potentiële klanten overtuigen, 6 tips voor het verzinnen van sterke titels en 5 tips voor het schrijven van online content.

Op zoek naar meer tips om de aandacht van lezers vast te houden? In mijn blogcategorie vind je meerdere artikelen die jou op weg helpen.

Meer informatie
over hoe de aandacht van lezers vast te houden

Zou je graag meer te weten komen over wat ik voor jou als (SEO) tekstschrijver kan betekenen? Stuur me een berichtje.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.