5 TIPS VOOR HET SCHRIJVEN VAN ONLINE TEKSTEN
Blog • 12 oktober 2018
Een verhaal typen dat lekker wegleest en enthousiasmeert; het kan best lastig zijn. Je kunt namelijk een fantastisch idee hebben, maar zodra je het op papier zet, kan het overkomen als een onsamenhangend en saai geheel.
Niet getreurd, dit gebeurt bij vrijwel iedereen die net begint met het schrijven van online teksten. Wat jij nodig hebt is een aantal handige tips.
Geef nooit op!
De eerste keer zwemmen. De eerste keer fietsen zonder zijwieltjes. De eerste online tekst schrijven. Alle eerste keren zijn lastig, maar naarmate je het vaker doet wordt het steeds eenvoudiger.
Een aantal jaar geleden startte ik met het schrijven van online teksten en regelmatig liep ik vast of ontving ik achteraf een lading feedback (lees: dringende verbeter suggesties). Nu ben ik een aantal jaar verder en schrijf ik in een uur zo één a twee a4tjes vol.
Hoe cliché het ook klinkt; alleen wanneer je bereid bent te oefenen kun je een pro worden.
Begin met schrijven en stop niet
Ga niet aandachtig nadenken over die allereerste zin, maar begin gewoon met schrijven. Zet desnoods een kookwekker en geef jezelf 15 minuten de tijd om zoveel mogelijk tekst te produceren. Tik al je gedachtes uit en houd geen rekening met grammatica of spelfouten. Heb je het gevoel alles te hebben uitgetypt, dan begint het aanpassen van de tekst. Zet alles in een logische volgorde, schrap overbodige informatie en corrigeer iedere zin zodat er geen spreektaal meer aanwezig is.
Weet je aan het begin nog geen pakkende titel? Verzin deze dan achteraf. De kans is groot dat een sterke titel je ineens te binnen schiet als jij jouw tekst af hebt en hardop voorleest.
Trek de aandacht en houd deze vast
Lezers hebben weinig geduld. Ze scannen een tekst op de titel, de eerste twee zinnen en als je geluk hebt de tussenkopjes. Is een verhaal één grote homp tekst, dan is de kans groot dat men er niet aan begint.
Gebruik daarom witregels, tussenkopjes en zorg ervoor dat de inleiding van jouw verhaal staat als een huis. Het werkt altijd goed om eerst in het kort uit te leggen waar het artikel over gaat of om een voorbeeldsituatie te schetsen waarin de lezer zich herkent.
Call to action
Ieder online verhaal eindigt met een zogenoemde call to action. En die actie, dat kan van alles zijn. Wil je dat ze een aankoop doen of zich inschrijven voor de nieuwsbrief? Een offerte aanvraag invullen of een gratis e-book downloaden? Schrijf de laatste alinea van iedere tekst op zo’n manier dat de call to action er logischerwijs op volgt.
Sta open voor feedback
Is het na een aantal uur ploeteren eindelijk gelukt een tekst te produceren, laat deze dan lezen aan mensen in jouw omgeving. Dit hoeven geen tientallen mensen te zijn. Twee of drie gegadigden zijn voldoende. Kies wel mensen uit waarvan je weet dat ze het hart op de tong hebben en het niet eng vinden om opbouwende kritiek te geven.
Uit ervaring weet ik dat het soms even slikken is als mensen hun mening geven, maar geloof me dat het werkt. Je kunt alleen groeien door te leren van feedback.
Tips van een tekstschrijver/copywriter
Dit waren mijn tips voor het schrijven van een online tekst. Heb jij er wat aan gehad of zijn er nog handigheidjes die jij zelf toepast en wilt delen? Laat het weten in onderstaande comments.
Het schrijven van SEO teksten, creatieve teksten of productomschrijvingen liever uitbesteden aan een tekstschrijver? Stuur me een berichtje. Ik kijk uit naar een succesvolle samenwerking.
Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.
Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.
Geef een reactie