Call to action

Wat is een call-to-action?

Blog   •  19 mei 2020

Wat is een call-to-action?

Iedere webpagina zou een duidelijke call-to-action moeten hebben. Want iedere pagina op je website heeft per slot van rekening een doel. Maar wat is een call-to-action en wanneer is deze goed?

Een call-to-action is – zoals de naam al doet vermoeden – een oproep tot actie. De call-to-action, ook wel afgekort tot CTA, geeft het doel van de pagina weer. Het spoort bezoekers aan om bijvoorbeeld een aankoop te verrichten, offerte aan te vragen of een afspraak in te plannen. Een CTA is over het algemeen een knop waar de bezoeker op kan klikken.

Een goede CTA heeft invloed op het conversiepercentage. Het is dus van belang dat deze krachtig is en opvalt.

Wanneer is een call-to-action goed?

Allereerst moet een call-to-action duidelijk aanwezig zijn en de lezer verleiden. Ergens een kleine button plaatsen in een neutrale kleur zonder een begeleidende tekst is dus een slecht plan. Kies dus voor een centrale plek en opvallende kleur voor de button, zodat jouw bezoekers in één oogopslag zien wat zij op de desbetreffende pagina kunnen bereiken. Geef ook duidelijk aan wat er gebeurt als zij op de button klikken. Noem de link bijvoorbeeld contact opnemen, offerte aanvragen of afspraak inplannen.

De aanloop naar de call-to-action

De tekst op de pagina moet logischerwijs naar de call-to-action leiden. Met de juiste content op een webpagina informeer en enthousiasmeer jij jouw bezoekers, zodat zij geprikkeld worden om tot actie over te gaan. Het maakt hierbij niet uit of het gaat om het aanschaffen van een product, aanvragen van meer informatie of een brochure.

Ga op de eerste plaats na wat het doel is van de webpagina. Verkoop je zonnepanelen en wil je dat mensen contact met je opnemen of een vrijblijvende offerte aanvragen? Vertel enthousiast wat de zonnepanelen hen opleveren en wat jij hen kunt bieden. Men raakt tijdens het lezen enthousiast en ziet vervolgens een opvallende button met de tekst vrijblijvende offerte aanvragen. De stap om tot actie over te gaan, is velen malen kleiner dan wanneer men zelf op zoek moet naar  de contactgegevens.

Sterke content ondersteunt de call-to-action. Ze kunnen niet zonder elkaar bestaan.
Zelf aan de slag met het schrijven van enthousiasmerende content? Lees dan ook Potentiële klanten overtuigen.

Wegwijs maken

Een call-to-action fungeert als een wegwijzer binnen je website. Dankzij de wegwijzers hoeven zij bijvoorbeeld niet te zoeken naar het contactformulier of andere relevante artikelen binnen je blog die meer informatie verschaffen over het desbetreffende onderwerp.

Wil je dat mensen na het lezen van een tekst contact met je opnemen, dan plaats je logischerwijs een CTA die doorverwijst naar het contactformulier. Mensen meer technische informatie verstrekken over een product of bijvoorbeeld laten zien wat je voor andere klanten hebt gerealiseerd aan de hand van een portfolio? Verwijs ze door naar de juiste pagina’s. Op deze manier ziet een bezoeker snel wat hij/zij op de website kan vinden waardoor ze niet verloren raken en de neiging krijgen om je site te verlaten.

Kortom…

Geen enkele website kan zonder calls-to-action. Ze leiden je bezoekers, verstrekken informatie, enthousiasmeren en zetten aan tot actie. Sterke content i.c.m. een krachtige call-to-action heeft een positieve uitwerking op het conversiepercentage. Zeker niet te licht over denken dus!

Ga je voor het eerst aan de slag met het schrijven van online teksten? Het artikel 5 tips voor het schrijven van online teksten kan dan van pas komen.

Kan de content op je website wel wat prikkelender?
Valt de call-to-action op jouw pagina’s niet op?
Is je conversiepercentage laag en wil je deze opkrikken?

Als SEO-tekstschrijver kan ik je helpen bij het verbeteren van je content en de daarbij behorende call-to-action. 

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Meer weten over wat ik voor jou kan betekenen?
Neem vrijblijvend contact met me op. 
Contact

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.