Potentiële klanten overtuigen?
Appeltje eitje.

potentiële klanten bereiken

Blog   •   6 oktober 2020

Jouw potentiële klanten overtuigen; daarvoor bestaat geen gouden formule die gegarandeerd resultaat oplevert. Maar, er zijn natuurlijk wel aandachtspunten waarop jij je tijdens het schrijven kunt focussen waardoor het slagingspercentage stijgt.

Negen van de tien keer schrijf je een online tekst, omdat je jouw klant iets wilt verkopen. Je wilt deze op de hoogte brengen van de laatste ontwikkelingen en daarmee laten zien dat jouw product of dienst voor hem óf haar een verrijking is in het leven.

Een categorietekst, blog of productomschrijving is daarom belangrijk. Maar er één creëren, blijkt stiekem toch best lastig wanneer je eraan begint. Hoe je het schrijfproces kunt voorspoedigen? Door op de eerste plaats goed beslagen ten ijs te gaan. 

Weet waar je het over hebt

Wat verkoop je?
Wat zijn de voordelen?
Waarmee onderscheidt het product zich van soortgelijke producten?

Jij weet als geen ander waarom juist jouw product zo fantastisch is. Waarom het voor de klant een absolute meerwaarde is om het te bezitten. Vertel dit dan ook in heldere, duidelijke taal. Zoom hierbij vooral in op de problemen die het oplost en vermijd zoveel mogelijk taaie kost waarmee de klant niets kan, zoals technische input. Mensen willen nu eenmaal graag weten wat het hen oplevert. De overige info die wordt gegeven is daarbij minder interessant.

Ken je doelgroep

Wie is jouw doelgroep?
Wat vinden jouw klanten belangrijk in het leven?
Wat drijft ze?

Begin nooit met schrijven voordat je research hebt gedaan naar jouw doelgroep. Twintigers spreek je op een andere manier aan dan vijftigers. Zakenlui op kantoor hebben een andere toekomstvisie, dan digital nomads. Mensen die in de stad wonen, hebben andere behoeftes dan personen die in een buitengebied woonachtig zijn.

Samen jouw potentiële klanten overtuigen? Je moet ze eerst weten te bereiken.

Lekker kort

Door de overload aan tekst die we dagelijks te verwerken krijgen, zijn we een beetje lees-moe geworden. Als we een tekst voorgeschoteld krijgen, scannen we deze om te kijken of het de moeite waard is om het volledig door te nemen.

Dat scannen, dat gebeurt vaak op basis van de intro, de tussenkopjes en eventuele dikgedrukte woorden. Houd hierbij ook rekening met voldoende witregels, korte alinea’s en voldoende beeldmateriaal.

Win-win situatie: Scanbare teksten scoren niet alleen beter in Google. Ze zijn ook nog eens overtuigender en lezen lekker weg.

Vakjargon? Weg ermee!

Houd je teksten vooral eenvoudig. Vakjargon staat in jouw ogen wellicht professioneel en interessant, maar door de lezer kan het worden opgepikt als saai of ingewikkeld. Hoe eenvoudiger het verhaal is dat jij vertelt, hoe duidelijker het voordeel voor de klant naar voren komt.

Heb het naar je zin

Schriftelijk jouw enthousiasme overbrengen op klanten is helemaal anders, dan de mondelinge face-to-face aanpak. Is het schrijven van tekst iets waar jij als een berg tegenop ziet? Pers je er met moeite een aantal zinnen uit? Jouw lezers zullen dit opmerken. Zorg ervoor dat je schrijft met plezier. Lukt dit niet, dan is het verstandig om het aan een ander over te laten.

Vermijd twijfelwoorden

Misschien..
Wellicht…
Het zou kunnen dat…

Niet doen! Kies voor woorden die daadkrachtig overkomen en spreek de lezer direct aan door in de u/jij/jou-vorm te schrijven. Doe alsof je exact weet wat jouw klant nodig heeft en ga ervan uit dat jij dé oplossing hebt voor zijn/haar probleem.

Problemen negeren?  Nee zeker niet. Lezers zijn van nature wantrouwig en zoeken snel naar het zogenoemde addertje onder het gras. Benoem daarom de bezwaren c.q. minpunten, maar weerleg deze met goede, korte argumenten.

Plaats reviews en voorbeelden

Succesverhalen van gebruikers, we zijn er allemaal dol op. Ze geven ons dat laatste zetje als we twijfelen om iets aan te schaffen. Want kijk hoe jouw product of dienst het leven van anderen heeft verbeterd.

Heb je naast positieve verhalen/reviews ook andere voorbeelden die laten zien dat jouw product doet wat het belooft? Zoals een onafhankelijk onderzoek van een derde partij? Plaats deze dan ook. Mensen die geen belang hebben bij het plaatsen van positieve berichten en/of testresultaten zijn nu eenmaal geloofwaardiger dan de verhalen van de verkoper zelf.

Een overtuigende tekst schrijven, jij kunt het

Het schrijven van een korte tekst is vele malen gemakkelijker, dan het schrijven van een lange lap informatie.

Nee helaas. Het tegenovergestelde blijkt in de praktijk vaak waar. Maar laat je er niet door ontmoedigen. Hoe beter jij op de hoogte bent van jouw product en doelgroep, hoe gemakkelijker het zal zijn om een korte en duidelijke tekst te fabriceren. En onthoud; de aanhouder wint. Geef niet zomaar op en blijf het proberen.

Meer tips over het schrijven van content. 

Mocht je geen tijd hebben om er zelf voor te gaan zitten of er gewoon de puf niet voor hebben, dan kan ik je helpen. Als tekstschrijver schrijf ik voornamelijk webteksten die de lezer moeten overtuigen. Benieuwd naar welke SEO-waardige content ik voor anderen heb geschreven? Je vindt enkele voorbeelden in mijn portfolio. 

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.

Contact