De meest gemaakte Instagram fouten #1

De meest gemaakt fouten

Blog   •  12 april 2021

‘Nou ik snap er niks van. Ik heb best veel volgers, maar mijn posts worden amper bekeken en geliked. Terwijl ik gewoon leuke foto’s plaats.’ Het is een opmerking die ik als tekstschrijver – met als specialisatie social media – al regelmatig voorbij heb horen komen.

Wil jij graag…
– (nieuwe) klanten bereiken, zodat je jezelf in de kijker speelt?
– meer naamsbekendheid genereren?
– een hoger conversiepercentage?

Zet social media dan op de juiste manier in. Om je op weg te helpen, geef ik je hierbij de meest gemaakte fouten op Instagram #1. 

1. Niet aanwezig zijn

Instagram houdt ervan wanneer mensen actief op hun platform aanwezig zijn. Ben jij alleen online om je bericht te posten en ben je verder weinig tot niet aanwezig, dan heeft dat een nadelig effect op het bereik. Instagram werkt met een algoritme en deze houdt rekening met allerlei verschillende aspecten; jouw aanwezigheid is er daar één van.

Mijn tip: ga voordat je een bericht plaatst ongeveer 20 á 30 minuten op de berichten van anderen reageren. Begin bij de mensen die jou al volgen. Interactie met je volgers is erg waardevol, want zo bouw je een band op. Hierna ga je door naar de stories en tot slot breng je een bezoek aan een aantal profielen van mensen die jou nog niet volgen.

Heb jij je bericht gepost? Blijf ook daarna nog minstens twintig minuten actief. Reageer binnen deze tijd ook direct op de reacties die je op je post krijgt.

2. Geen hashtags gebruiken

Gebruik je geen hashtags, toets je er willekeurig een aantal in of plaats je telkens dezelfde? Niet doen. Neem voordat je jouw bericht plaatst bewust de tijd om een  rijtje hashtags samen te stellen. Door hashtags op de juiste manier in te zetten, kan je jouw bereik ontzettend vergroten. Zo haal ik bij mijn eigen Instagram posts gemiddeld tussen de 50 – 60% binnen via de hashtags. Soms heb ik zelfs uitschieters van 75%!

Mijn tip: maak een divers samengesteld rijtje met hashtags. Kies voor hashtags met een laag volume 1000 – 5000, medium volume 100.000 en hoog volume >100.000. Gebruik maximaal 30 hashtags.

Interessant? Binnenkort plaats ik een blog die enkel en alleen over hashtags gaat.

3. Volgers kopen

Zo vaak zie ik dit voorbij komen en naast dat het er niet fraai uitziet, werkt het ook nog eens voor geen meter. Accounts met duizenden volgers die vervolgens op een post slechts een tiental likes behalen. Wat daar waarschijnlijk aan de hand is? Er zijn volgers gekocht.

Het algoritme van Instagram laat in eerste instantie aan ongeveer 10% van jouw volgers je posts zien. Is een bericht populair, dan zal het aan een grotere groep worden getoond. Heb jij echter veel neppe volgers dan vindt er geen interactie plaats. De gekochte volgers lezen namelijk geen berichten, geven geen likes en plaatsen ook geen comments. Hierdoor vindt er relatief weinig interactie plaats waardoor Instagram denkt dat jouw post geen sterke content bevat. Als gevolg blijft het bereik beperkt. Niet doen dus!

Mijn tip: heb je in het verleden volgers gekocht? Verwijder ze. Het hebben van alleen maar echte volgers zal je bereik aanzienlijk vergroten. Ook staat het veel beter om 100 likes te halen met 1.000 volgers in plaats van dat je 100 likes haalt met 10.000 volgers. Verlies bovendien je doel niet uit het oog. Je wilt niet zoveel mogelijk volgers behalen, je wilt zoveel mogelijk potentiële klanten bereiken en deze enthousiasmeren.

Meer informatie & Instagram tips

Ben jij na het lezen van deze post helemaal enthousiast geworden? Houd mijn blog dan in de gaten voor meer Instagram tips.

Wil jij jouw Instagram-pagina liever aan een professional overlaten?
Stuur me een berichtje. Samen tillen we jouw feed naar een hoger niveau.

Word je blij van de meest gemaakte Instagram fouten nummer één? Over twee weken komt nummer twee.

Benieuwd naar mijn Instagram pagina? Neem dan een kijkje:

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl