Veelgestelde vragen over tekstschrijven

Veelgestelde vragen over tekstschrijven

Blog   •   28 september 2020

Sinds een aantal jaar ben ik werkzaam als tekstschrijver c.q. copywriter. Als mensen mij vragen wat voor werk ik doe, dan is het vaak even stil. Daarna komen de vragen.

Wat doet een copywriter precies?

Een copywriter is iemand die zich voornamelijk bezighoudt met het schrijven van commerciële teksten. In mijn geval gaat het om het schrijven van online teksten, zoals webteksten, blogs, productomschrijvingen en columns. Deze teksten schrijf ik in opdracht van iemand en hebben altijd een doel: informeren, enthousiasmeren en/of aanzetten tot actie. Daarnaast is het over het algemeen ook belangrijk dat de teksten in de smaak vallen bij zoekmachines zoals Google. Om deze reden optimaliseer ik de teksten. Het optimaliseren van de teksten wordt SEO genoemd.

Lees ook: het verschil tussen een copywriter en een tekstschrijver.

Wat voor opleiding heb je nodig om tekstschrijver te worden?

Tekstschrijver worden, dat kan op verschillende manieren. Er is geen specifieke opleiding nodig om het beroep van tekstschrijver of copywriter te kunnen uitoefenen. Natuurlijk zijn er wel vaardigheden die je moet bezitten, zoals het goed beheersen van de Nederlandse taal.

Veel tekstschrijvers hebben een afgeronde hbo-opleiding, zoals hbo communicatie of journalistiek.
Anderen zijn er al schrijvend ingerold. Zij hebben hun kennis door middel van cursussen, trainingen en workshops opgedaan.

Hoe ik het heb aangepakt? Ik heb vanuit mijn baan als Juridisch Medewerker een opleiding aan de Schrijversacademie gevolgd. Daarnaast heb ik verschillende cursussen, over onder andere SEO, gevolgd en afgerond.

Wat is naast het kunnen schrijven van teksten nog meer belangrijk?

De meeste tekstschrijvers zijn werkzaam als freelancer en dat geldt ook voor mij. Het is daarom handig als je het leuk vindt om opdrachtgevers te zoeken. Ook is het essentieel om goed te kunnen luisteren naar de klant. Daarnaast voel ik me een echte kameleon. Op een dag switch ik soms meerdere keer van schrijfstijl en moet ik me regelmatig in nieuwe onderwerpen verdiepen. Het is naast het correct schrijven van content dus ook fijn dat je het leuk vindt om telkens in nieuwe materie te duiken. Zelf ben ik een nieuwsgierig persoon, dus ik word van het opdoen van nieuwe kennis (bijna) altijd enthousiast.

Heb je een uurtarief of woordtarief?

Eigenlijk hanteer ik een uurtarief, maar over het algemeen spreek ik een projectprijs af. De projectprijs is natuurlijk wel gebaseerd op mijn uurtarief.

Sommige copywriters hanteren een tarief per woord. Dat deed ik vroeger ook, maar daar stapte ik al vrij snel vanaf. Ben je benieuwd waarom? Lees dan ook: woordtarief van een tekstschrijver.

Zoek je online naar een tekstschrijver of copywriter, dan kom je zeer uiteenlopende tarieven tegen. De uurtarieven schommelen tussen de € 30 en €150.

Neem je alle soorten opdrachten aan?

Daar kan ik snel en kort op antwoorden: nee.
Als ik geen enkele affiniteit met het onderwerp heb, dan neem ik de opdracht niet aan. Waarom niet? Omdat ik geloof dat dit zichtbaar zal zijn in de teksten die ik creëer. Als ik met pijn en moeite een tekst samenstel, dan is de kans groot dat de lezer dit opmerkt. Sommige onderwerpen zijn bovendien te specialistisch. Het inlezen over het onderwerp kost mij dan te veel tijd. Ik zal de potentiele klant in dat geval altijd adviseren om naar een tekstschrijver te zoeken die meer kennis over het desbetreffende onderwerp heeft.

Waar haal je de informatie vandaan die je nodig hebt voor het schrijven van een tekst?

Dit is één van de meest gehoorde vragen over tekstschrijven. Allereerst krijg ik de meest relevante informatie van de opdrachtgever zelf. Deze levert over het algemeen per e-mail alle benodigde info aan. Heb ik na het lezen van deze input nog vragen, dan bel ik de opdrachtgever. Aan de hand van een aantal gerichte vragen ben ik vaak klaar om te beginnen aan het schrijven van de teksten.

Heb ik nog steeds te weinig info, dan kijk ik vaak ook op internet rond. Ook is het rondspeuren op de websites van concurrenten een onderdeel van mijn werk. Waar hebben zij hun focus liggen en waarmee onderscheidt mijn opdrachtgever zich van hen? Het is altijd belangrijk om je unique selling point(s) te vermelden én daar kun je alleen achterkomen als je weet hoe de concurrent zichzelf profileert.

Is 8 uur per dag schrijven niet too much?

Ja, dat is in mijn geval zeker te veel van het goede. Om deze reden schrijf ik geen 8 uur per dag. Als ik een opdracht heb aangenomen waarvoor ik echt alleen maar tekst moet produceren, dan kies ik ervoor het over meerdere dagen uit te spreiden. Opdrachten waarbij ook veel uitzoekwerk komt kijken, zijn een ander verhaal. Ik houd wel van een beetje afwisseling. Dit houdt me scherp waardoor het schrijven van content leuk blijft.

Is tekstschrijven echt leuk?

Jazeker! Superleuk zelfs. In mijn ogen dan.
Iedere tekst is anders en daarom ervaar ik mijn werk als afwisselend en uitdagend. Het blij maken van klanten is bovendien – iedere keer weer – een waar geluksmomentje. Omdat het wel leuk moet blijven, neem ik – zoals ik al eerder zei – niet iedere opdracht aan. Geïnteresseerd zijn in het desbetreffende onderwerp is voor mij wel een must. Ook vind ik het prettig als er een klik is met de opdrachtgever. Goed met elkaar kunnen communiceren en de ander begrijpen is namelijk de sleutel tot succes.

Meer vragen over tekstschrijven…

Heb jij nog andere vragen over tekstschrijven? Vraag het me gerust.
Je kunt me simpel en snel bereiken via de onderstaande contactknop.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.