Woordtarief van tekstschrijvers

laag woordtarief tekstschrijvers - kwaliteit teksten laten schrijven

Blog   •   5 mei 2020

Zoek online naar het uur- of woordtarief van tekstschrijvers en je komt zeer uiteenlopende bedragen tegen. Zo zijn er tekstschrijvers die goede, SEO-waardige content beloven voor slechts 1 cent per woord. Wat een koopje! En dat terwijl veel tekstschrijvers zichzelf aanbieden voor een uurtarief tussen de zestig en negentig euro. Hoe kan dit? En wat zegt het over de kwaliteit die wordt geleverd?

Voordelen woordtarief

Wij Nederlanders willen graag weten wat iets kost. Zodat we van tevoren exact weten waar we aan toe zijn. En daarom klinkt het samenwerken met een tekstschrijver die een woordtarief toepast in eerste instantie ideaal.

Jij wil een tekst van 500 woorden en de desbetreffende copywriter vraagt 3 cent per woord. De rekening die volgt is 15 euro. Zo duidelijk als het maar zijn kan.

Laag woordtarief van tekstschrijvers: 1 cent per woord

Wil jij graag een tekst van 1.000 woorden en zo min mogelijk betalen, dan is het inhuren van een tekstschrijver met een woordtarief van 1 cent een uitstekend plan. Of toch niet?

Zoek je online op websites als sitedeals.nl, dan zal je ongetwijfeld veel goedkope tekstschrijvers tegenkomen. Ze beloven een unieke tekst, leveren razendsnel en brengen slechts 1 à 2 cent per woord in rekening. Top. Maar hoe realistisch is dit? Voor een tekst van 1.000 woorden rekenen zij 10 – 20 euro. En over dat bedrag moeten ze ook nog belasting afdragen. Indrukwekkend.

De kans dat de tekst grotendeels gekopieerd is, is groot. Of vol met spel- en schrijffouten staat. Het is in mijn ogen onmogelijk dat een professionele tekstschrijver dit woordtarief hanteert. Simpelweg, omdat het niet haalbaar is om op deze wijze een normaal maandsalaris te genereren.

Voorbeeldje: een secretaresse van Schoevers typt met een snelheid van 1.600 woorden per uur. Zou zij aan de slag gaan als SEO-copywriter, een woordtarief van 1 cent rekenen en in dit razendsnelle tempo artikelen produceren, dan zou ze uitkomen op een uurtarief van 16 euro. Research doen over het desbetreffende onderwerp, nadenken over de zinsopbouw of het controleren van de zinnen is er dan niet bij. Hierdoor zou ze per slot van rekening alleen maar vertraging oplopen, waardoor haar uurtarief nog lager uitvalt. Als freelancer een uurtarief van 16 euro of lager hanteren is – wanneer je wilt overleven – niet haalbaar.

Doeleinde van de tekst

Is het onverstandig om met een tekstschrijver die een lage prijs per woord hanteert, samen te werken? Nee, niet altijd. Ga bij jezelf na wat het doeleinde is van de tekst. Heb je enkel content nodig om je website wat meer body te geven, is de inhoud minder belangrijk en heb je een strikt budget? Het samenwerken met een dergelijke copywriter kan dan een uitkomst zijn.

Wil je dat de teksten zowel interessant zijn voor Google als je websitebezoekers?
Dat lezers worden getriggerd om juist bij jouw bedrijf een dienst of product af te nemen?
Dat zij enthousiast worden als ze de content lezen en alles duidelijk is waardoor onnodige vragen worden voorkomen?

Dan is het verstandig om te kiezen voor iemand die secuur te werk gaat, nadenkt over de inhoud én opbouw van de tekst. En dat kost nu eenmaal wat meer tijd; en dat hoef je niet persé terug te zien in de lengte van het artikel.

Laag tarief = slechte kwaliteit?

Natuurlijk zijn er ook tekstschrijvers die een hoog woordtarief hanteren, waardoor zij wel op een normaal uurtarief uitkomen. Echter is mijn ervaring dat veel  opdrachtgevers die graag een prijs per woord betalen dit willen, omdat ze een klein budget hebben voor het laten schrijven van content.

Wil een laag tarief per woord zeggen dat de kwaliteit slecht is? Nee zeker niet. Het zal alleen erg lastig zijn om een goede tekstschrijver te vinden die bereid is om tegen een tarief van 1 à 2 cent per woord te werken. En de zoektocht naar die ene uiterst goedkope en fantastische copywriter gaat tijd en geld kosten. Want je zal meerdere keren moeten switchen en teleurstellingen moeten verwerken voordat je die zeldzame diamant gevonden hebt.

Woordprijs Tekstatelier Van Vugt

Werken tegen een uiterst laag woordtarief. Ik begin er niet meer aan. Tijdens mijn eerste jaar als tekstschrijver heb ik dit wel gedaan, omdat ik graag opdrachten wilde binnenslepen en ervaring wilde opdoen. Maar ik kwam er al vrij snel achter dat het een constructie is waarin ik mezelf niet kon vinden.

Hoe meer woorden ik zou tikken, hoe hoger de rekening zou zijn. Terwijl het in mijn ogen vaak beter is, om teksten zo kort en bondig mogelijk te houden. Zodat ze duidelijk zijn en lekker weglezen. Maar als ik dat deed, dan verdiende ik ontzettend weinig. En dat, terwijl het typen van een kloppende, korte tekst juist meer tijd vergt dan het produceren van een lange lap tekst met veel dubbelzinnigheden en irrelevante informatie.

Wat ik dan wel doe? Projectprijzen op basis van een uurtarief toepassen. Samen met de klant bekijk ik om wat voor soort teksten het gaat en hoeveel tijd het mij in beslag gaat nemen. Op basis van deze informatie maak ik dan een offerte op. Zo weet jij als klant van tevoren ook precies waar je aan toe bent en kom je niet voor verrassingen te staan.

Waarvoor je mij kunt inhuren? Voor het schrijven van SEO teksten en creatieve teksten zoals blogs en columns.

Meer informatie

Zou je graag weten wat ik voor jou kan betekenen?
Stuur me een berichtje. Ik beantwoord je vraag binnen 24 uur.

Een vraag naar aanleiding van het artikel woordtarief van tekstschrijvers? Stel deze onderin de comments.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.