Lokale SEO
Tips om jouw zichtbaarheid te vergroten

Lokale SEO verbeteren

Blog   •  16 december 2020

Lokale SEO… het is ongekend belangrijk.
Zo bedacht ik eergisteren – op de valreep voor de lockdown – dat het tijd was om mijn haar weer eens te laten knippen. Mijn vaste kapster werkt op het moment niet, dus besloot ik online te zoeken om zo de opties dichtbij huis te bekijken. Hopsakee, even Google openen, ‘kapper centrum Den Bosch’ intoetsen en aanschouw daar de vele resultaten. Zonder enige moeite te doen, toont de zoekmachine mij de dichtstbijzijnde kapsalons inclusief adres en de afstand vanaf mijn huis.

Lokaal wordt er ontzettend veel op Google gezocht. Naar een stomerij, een fysiotherapeut of dierenarts bijvoorbeeld. Het is daarom superbelangrijk dat jij je lokale SEO optimaal benut, zodat jouw bedrijf fier in de resultaten pronkt.

Wat is lokale SEO?

Lokale SEO is jouw lokale, online vindbaarheid. Misschien is het in jouw branche erg moeilijk om landelijk hoog te scoren in de zoekresultaten, maar in jouw regio… dat moet zeker lukken! Dit doe je door lokale SEO toe te passen.

SEO = search engine optimization oftewel zoekmachineoptimalisatie. Door zowel jouw website als teksten op de juiste manier in te richten, word je door zoekmachines zoals Google meer gewaardeerd. Hierdoor eindig je hoger in de zoekresultaten en wordt jouw online zichtbaarheid vergroot waardoor klanten je beter kunnen vinden.

Stap 1: Lokaal beter vindbaar worden

Jouw lokale zichtbaarheid vergroten? De allereerste stap – die bovendien heel eenvoudig is – is het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf-account. Veel bedrijven denken er niet aan om zich aan te melden voor deze dienst, dus daar doe jij al direct een voordeel op.

De voordelen van Google Mijn bedrijf:
– Jouw bedrijf zichtbaar in Google Maps
– De openingstijden van je bedrijf worden vermeld
– Recensies worden getoond
– Afbeeldingen en foto’s kunnen worden geupload
– Het aanmaken van een account is helemaal gratis!

Stap 2: Blijf aanwezig

Oke top. Jij hebt nu een Google Mijn Bedrijf-account aangemaakt en bent daardoor online beter zichtbaar. Google houdt echter wel van bedrijven die lekker actief aanwezig zijn en dus is het belangrijk om jouw gegevens up to date te houden en periodiek een bericht – zoals een actie of nieuwe foto – te plaatsen.

Reageert één van jouw klanten via Google Mijn Bedrijf, dan is het ook een must om op korte termijn te reageren. Ook is het essentieel dat jouw klanten de toegang hebben tot correcte informatie. Wijzigen je openingstijden of ben je dicht i.v.m. een speciale dag? Wijzig en/of vermeld dit dan.

Stap 3: Voeg een extra pagina aan je website toe

Heb jij al een pagina op je website waarbij je als zoekwoord jouw dienst + plaatsnaam gebruikt? In mijn geval zou dat: tekstschrijver Den Bosch zijn. Nee? Dan is daar winst te behalen. Naast het hebben van een vaste landingspagina is het ook een aanrader om blogs toe te voegen waarin je bijvoorbeeld (lokale) aanbiedingen en acties in de spotlight zet of vertelt wat voor leuks er deze maand bij jullie in het bedrijf allemaal op de planning staat; waar je ook over schrijft.. je vermeldt vanzelfsprekend jullie locatie c.q. plaatsnaam zodat Google dit op kan pikken.

* Weten waarom bloggen sowieso verstandig is? Lees ook: Bloggen een goed idee!

Meer informatie lokale SEO

Heb ik lokale SEO nodig?

Het is een veelgehoorde vraag en in mijn beleving is het antwoord vrijwel altijd ja. Als ik mezelf als voorbeeld neem; ik heb geen fysieke winkel waar ik klanten ontvang, maar toch heb ik een Google Mijn Bedrijf-account. Waarom? Omdat men over het algemeen graag met mensen uit de regio werkt. Gewoon, omdat dat lekker vertrouwd voelt en omdat het makkelijk is om even samen te komen voor een kop koffie en te sparren over nieuwe ideeën.

Wil jij graag meer weten over het vergroten van jouw (lokale) vindbaarheid? Of heb je een andere vraag? Stuur me dan geheel vrijblijvend een berichtje.

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.