Wat zijn zoekwoorden?

Wat zijn zoekwoorden?

Blog   •   27 juli 2020

Hey! Wat tof dat je een eigen webshop of website hebt. Maar, hoe zit het met de zoekwoorden? Heb je deze op orde? Geen idee wat je hierop moet antwoorden, omdat je eigenlijk niet precies weet waar ik het over heb? Geen zorgen, ik leg het je op een eenvoudige manier uit. 

Je bevindt je in een zoekmachine zoals Google. Je toetst één of meerdere woorden in, bijvoorbeeld wat zijn zoekwoorden? Vervolgens toont de zoekmachine je een lijst met websites die deze woorden bevatten. Dit zijn de relevante resultaten. Zoekwoorden zijn dus woorden waarop gezocht wordt. Ze worden in het Engels keywords genoemd.

Meer bezoekers genereren

Wil jij meer bezoekers genereren, dan is het belangrijk om de keywords zorgvuldig uit te kiezen. Op deze manier kunnen potentiele bezoekers jouw website gemakkelijker via zoekmachines vinden.

Er bestaan twee types zoekwoorden. De short tail- en de long tail-zoekwoorden. De short tail-zoekwoorden zijn het belangrijkst, maar ook het lastigst. De concurrentie is namelijk vele malen groter dan bij de long tail-variant.

Short tail keywords

Een short tail keyword is één zoekwoord waarop veel wordt gezocht. Het kan ook een kleine combinatie van keywords zijn. Een voorbeeld van een short tail-zoekwoord is tekstschrijver of betaalbare tekstschrijver. Zoek je door middel van short tail keywords, dan krijg je ontzettend veel resultaten. Je kunt je voorstellen dat het dus ontzettend lastig is om op zo’n zoekwoord te scoren.

Long tail zoekwoorden

Omdat het erg lastig is om via een short tail keyword gevonden te worden, is het slim om je – vooral in het begin – te focussen op long tail-zoekwoorden. Deze combinaties van verschillende woorden zijn specifieker waardoor er minder concurrentie is. Het gevolg? Je vergroot jouw kans om op de eerste pagina in Google te verschijnen.

Voorbeeld: zoekt men op tekstschrijver, dan verschijnen er meer dan 2 miljoen zoekresultaten. Zoekt men echter op betaalbare tekstschrijver Den Bosch, dan zijn het er ‘slechts’ 37.000. Een flink verschil.

Natuurlijk wordt er op long tail-combinaties minder gezocht, maar doordat er veel minder concurrentie is, maak je daardoor toch meer kans om hoog in Google te eindigen.

Zoekwoordenonderzoek

Heb jij een nieuwe website of webshop? Het is aan te raden om vóór het schrijven van de teksten een zoekwoordenonderzoek te doen. Aan de hand van dit onderzoek breng je in kaart welke zoekwoorden populair zijn bij jouw doelgroep en hoe het met het aantal concurrenten gesteld is.

Je in het begin focussen op long tail keywords is echt een aanrader. Op deze manier is het minder moeilijk om concurrenten te verslaan. Hoe je dat aanpakt? Met een blogcategorie. In blogs kun je verschillende onderwerpen aansnijden en op een subtiele manier de long tail-zoekwoorden verwerken. De focus van de vaste teksten op bijvoorbeeld de homepage kan dan bij de kortere zoekwoordcombinaties liggen. Heb je eenmaal een krediet oftewel waardering bij Google opgebouwd en scoor je met jouw long tail-zoekwoorden goed, dan kun je jouw aandacht verleggen naar de short tail-variant.

Meer informatie

Na het lezen van dit artikel nog onduidelijkheden over de definitie van zoekwoorden of iets wat hiermee te maken heeft? Laat het me weten.

Het schrijven van teksten die worden gewaardeerd door zoekmachines overlaten aan een professional?
Stuur me een bericht. Ik ben benieuwd wat ik voor je kan betekenen.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.