4 redenen
om geen tekstschrijver in te huren

redenen om geen tekstschrijver in te huren

Blog   •   20 oktober 2020

Je laat een website bouwen door een webdesigner of hebt er al een laten bouwen.
Het resultaat is fantastisch. Een mooi en overzichtelijk design dat bij jouw doelgroep gegarandeerd in de smaak valt. Maar hoe zit het met de teksten? Je kunt ervoor kiezen om de teksten te laten schrijven door een professionele tekstschrijver c.q. copywriter, maar je kunt natuurlijk ook zelf in de pen klimmen. In dit artikel geef ik je vier redenen om geen tekstschrijver in te huren.

Jij hebt de kennis in pacht

Stelling: Ik ben de oprichter van mijn bedrijf. Ik weet wat mijn motivatie is, hoe mijn missie en visie eruitziet en wie mijn doelgroep is. Om deze redenen ben ik de aangewezen persoon om de teksten van mijn website te schrijven.

Bovenstaande is natuurlijk helemaal waar. Jij weet als geen ander waar jouw bedrijf voorstaat en wat je wilt uitstralen. Het is de basis voor het creëren van goede content. Ben je creatief met het schrijven van teksten, heb je er tijd voor en vind je het leuk om te doen? Ga er dan zeker mee aan de slag.

Vind je het helemaal niet leuk om te schrijven of heb je het te druk?
Het inhuren van een tekstschrijver is dan misschien toch niet zo’n gek idee. Teksten die je even snel in elkaar hebt geflanst of zonder enthousiasme hebt geschreven, worden over het algemeen niet goed ontvangen.

Wil je teveel vertellen of ben je geneigd in vakjargon te spreken?
Schrijf teksten die duidelijk zijn voor leken. Denk na over de doelgroep en wat zij te weten wil komen over jouw bedrijf. Vermijd technische omschrijvingen waaraan de lezer niets heeft en zoom vooral in op jouw onderscheidende factor.

Het is een flinke kostenpost

Stelling: Het laten schrijven van teksten kost geld en op een extra kostenpost zit ik echt niet te wachten.

Begrijpelijk. Het laten schrijven van content kost inderdaad geld, maar het is wel een investering die op de lange termijn veel oplevert. Stel, iemand surft naar jouw website. Eerste indruk? Top, want het design is oogverblindend. Dan begint diegene met het lezen van de informatie. De teksten zijn langdradig, een tikkeltje saai en bevatten veel dubbelzinnigheden. Wat er dan gebeurt? De bezoeker verlaat zonder pardon jouw website.

We zijn gewend aan kwaliteit. Is een website onduidelijk, niet gebruiksvriendelijk of bevat het teksten die niet aan onze verwachtingen voldoen, dan klikken we weg. Het hebben van goede content is dus erg waardevol. Daarnaast word je met goede content eerder opgepikt door Google waardoor je beter gevonden wordt en het aantal websitebezoekers (organisch verkeer) stijgt. Ook kan een duidelijke tekst ervoor zorgen dat bezoekers geen vragen hebben, waardoor je geen tijd kwijt bent aan het beantwoorden van telefoontjes en e-mails.

Denk bij het creëren van content dus altijd na over wat jouw websitebezoekers te weten willen komen en schrijf op basis daarvan je teksten.

Onaantrekkelijke teksten vol met zoekwoorden

Stelling: Tekstschrijvers produceren webteksten die vol staan met zoekwoorden. Dit zorgt ervoor dat de teksten onaantrekkelijk zijn én dat wil ik natuurlijk niet.

Als tekstschrijver schrijf je teksten die aantrekkelijk zijn voor de doelgroep. Dat is het allerbelangrijkst. Daarnaast richt je de tekst op een bepaalde manier in, zodat zoekmachines zoals Google het gemakkelijk kunnen oppikken. Voor teksten die bomvol zoekwoorden staan waardoor ze eigenlijk niet leesbaar zijn, hoef je dus echt niet te vrezen. Zoekmachines zijn tegenwoordig ontzettend slim. Ze leggen verbanden en kunnen de essentie van teksten begrijpen, zonder dat een bepaald zoekwoord overheersend aanwezig is.

Houd tijdens het schrijven van content dus rekening met de wens van jouw doelgroep. Zorg ervoor dat de tekst lekker wegleest en enthousiasmeert. Verwerk het zoekwoord in de tekst, maar overdrijf niet.

De marketingafdeling kan de teksten schrijven

Stelling: mijn marketeers kunnen tussen de bedrijven door wel een aantal teksten schrijven. Op deze manier heb ik geen dubbele kosten.

Als jouw marketeers op dit moment niets te doen hebben en zich daarom ontzettend aan het vervelen zijn, zou ik zeggen goed plan! Hebben ze op dit moment hun handen vol aan hun gebruikelijke werkzaamheden, dan is het misschien een minder goed idee.

Even snel een aantal teksten in elkaar flansen zal de inhoud niet ten goede komen. Het schrijven van webteksten, bepalen van de juiste zoekwoorden en indeling van de tekst is een vak apart. Onderschat het niet.

Weet jij nog meer redenen om geen tekstschrijver in te huren? Laat het me weten in de comments.

Waarom toch kiezen voor een tekstschrijver

– Leesbare teksten die jouw doelgroep aanspreken
– Content die wordt gewaardeerd door zoekmachines als Google
– Creaties die de juiste info bevatten, zodat iedereen ze begrijpt

Met de juiste content straal je een en al professionaliteit uit. Je lezer raakt geïnteresseerd en kan de teksten gemakkelijk scannen op relevantie. Google waardeert het als bezoekers op je site blijven rondhangen en vindt het bovendien fijn dat jouw teksten overzichtelijk en gemakkelijk leesbaar zijn. Hierdoor zal jouw ranking in de zoekresultaten positief worden beïnvloed. Je kunt je daarnaast focussen op datgene wat voor jou echt belangrijk is, omdat jij je niet hoeft bezig te houden met het ontwikkelen van content. Een win-win situatie dus!

Meer informatie: redenen om geen tekstschrijver in te huren

Zou je graag meer willen weten over wat ik voor jou kan betekenen? Stuur me een berichtje.

Heb jij nog andere redenen om geen tekstschrijver in te huren? Deel ze in de comments. Ik ben benieuwd.
Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.