Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Blog   •   3 augustus 2020

Jouw positie in de zoekresultaten van Google verbeteren? Wil je dat jouw website goed wordt opgepikt door zoekmachines als Google, dan moet je op de eerste plaats goede SEO-teksten (laten) schrijven. Maar wat zijn goede SEO-teksten precies en waar begin je? Op de eerste plaats zal jij – of de tekstschrijver die je hebt ingehuurd – een zoekwoordenonderzoek moeten doen, zodat er teksten met relevante onderwerpen worden gecreëerd. 

Beginnen je oren te klapperen, omdat je geen idee hebt hoe zo’n onderzoek werkt? Dat is helemaal niet nodig. Na het lezen van het stappenplan in dit artikel weet je precies hoe het in zijn werk gaat en waar je moet beginnen.

1. Onderwerpen verzinnen

Houd altijd voor ogen wie jouw doelgroep is. Denk na over wat hen interesseert, motiveert en prikkelt. Welk taalgebruik hanteren de mensen in jouw doelgroep en waar zoeken ze naar in zoekmachines?

Schrijf de onderwerpen en zoekwoorden die in je opkomen op een vel papier of in een Word-document. Bekijk de woorden. Slaan ze duidelijk op jouw dienst of het product dat je aanbiedt óf zijn ze heel erg algemeen.

Voorbeeld

Je hebt een Italiaans restaurant in Den Bosch. Tussen de zoekwoorden heb jij het woord Italiaans staan. Dit woord heeft natuurlijk betrekking op jouw restaurant, maar ook op heel veel andere restaurants in Nederland. Daarnaast zullen ook alle andere onderwerpen die met Italië te maken hebben in de zoekmachine omhoog poppen. Zoekt iemand in Google op het woord Italiaans, dan verschijnen er meer dan 38 miljoen resultaten (filmpjes, foto’s, websites, nieuwsberichten). De kans dat jij op dit zoekwoord gaat scoren is dus nihil. Skip daarom dit soort algemene termen al op voorhand.

2. Vraag hulp van anderen

Ben jij al in contact met je doelgroep? Vraag ze dan wat zij zouden intypen in Google als ze op zoek zijn naar jouw dienst of het product dat jij aanbiedt. Als je nog niet in gesprek bent met je doelgroep kun je het ook aan familieleden, vrienden, collega’s of je buren vragen. Anderen kunnen je verrassen. Ze denken op een andere manier dan jij en kunnen zo zoekwoorden aandragen die voor hen heel logisch zijn én voor jou juist helemaal niet.

3. Blieken bij de concurrent

Laat ik duidelijk zijn: bij je concurrent afkijken en dingen klakkeloos overnemen is niet de bedoeling. Maar, even kijken voor een beetje inspiratie kan geen kwaad. Wat zijn jouw grootste concurrenten en hoe hebben zij hun website ingericht?

Op basis van deze informatie kan je tot nieuwe inzichten komen. Gebruik de inspiratie die je opdoet om jouw site beter te maken en denk vooral na over datgene waarmee jij jezelf onderscheidt van je concurrenten. Laat dit onderscheid – ook wel unique selling point – duidelijk naar voren komen op je website.

Denk na over waarom potentiele klanten voor jou moeten kiezen i.p.v. voor de concurrent. Wat levert het hen op?

4. Gebruik Google suggest

Toets je in Google een woord in, dan verschijnt er direct een uitklapvenster met suggesties. Dit wordt Google suggest genoemd. De suggesties die de zoekmachine geeft zijn populaire zoekcombinaties met het woord dat jij hebt ingetoetst. Het is een handige tool die jij kunt inzetten voor het opdoen van relevante zoekwoorden.

Hoe specifieker de zoekopdracht, hoe groter de kans dat je er bezoekers mee aantrekt. In het begin kun jij je het beste focussen op long tail-zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden van drie of meer woorden achter elkaar.

Meer weten over het verschil tussen short tail- en long tail-zoekwoorden? Lees dan ook het artikel wat zijn zoekwoorden.

5. Zoekvolume achterhalen

Je hebt jouw lijstje met potentiele zoekwoorden klaar. De volgende stap is het controleren van het zoekvolume. Je wilt natuurlijk weten of er ook daadwerkelijk op de woorden die jij op jouw lijstje hebt staan, wordt gezocht. Hiervoor gebruik je een zoekwoordentool.

Geeft de tool aan dat maar heel weinig mensen het door jou gekozen zoekwoord gebruiken? Niet getreurd. Vrijwel iedere zoekmachinetool geeft direct een lijst met suggesties weer.

Voorbeelden van zoekwoordentools die je kunt gebruiken zijn Ubersuggest, Google TrendsSEMrush en Answer the Public.

6. De concurrentie in kaart brengen

Naast het achterhalen van het zoekvolume is het ook belangrijk om te weten hoeveel concurrentie er op een bepaalde zoekterm zit. Ben je een beginnende ondernemer, dan is het lastig om met grote bedrijven te concurreren.

Is de concurrentie op een bepaald zoekwoord heel hoog? Probeer het zoekwoord specifieker te maken door er een woord aan toe te voegen of de samenstelling te veranderen.

Het aantal concurrenten check je ook simpel en snel met een zoekwoordentool. Daarnaast kun je ervoor kiezen om in Google: “allintitle: jouw zoekwoord” in te typen. De zoekmachine toont je dan het aantal websites die het opgegeven zoekwoord in de titel gebruiken. Zo kun je een goede inschatting maken van het aantal concurrenten.

Als je twijfelt over twee soortgelijke zoekwoorden, dan is het slim ze gewoon allebei te gebruiken. Gebruik de ene als hoofdzoekwoord en de andere als aanvullend zoekwoord. Ook is het aan te raden om met synoniemen te werken. Dit zorgt ervoor dat de tekst fijn wegleest en niet wordt volgepropt met een en hetzelfde zoekwoord. Veel herhaling wordt nu eenmaal snel als irritant ervaren.

Meer informatie

Ga je zelf aan de slag met het schrijven van teksten? Top! Start jouw zoekwoordenonderzoek en creëer teksten die worden gewaardeerd door zowel jouw potentiele klanten als Google.

Wil je het schrijven van content liever uitbesteden? Stuur me dan een berichtje. Ik ben benieuwd wat ik voor je kan betekenen.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.