Misverstanden over copywriting

Misverstanden copywriting

Blog   •   12 januari 2021

Een copywriter is iemand die teksten schrijft. Daar zijn de meeste mensen wel van op de hoogte. Maar, wat voor teksten precies en hoe deze tot stand komen, dat is een ander verhaal. Om ervoor te zorgen dat je een copywriter om de juiste redenen inschakelt en daarbij de juiste verwachtingen koestert, vertel ik deze week meer over de meest gehoorde misverstanden over copywriting.

1. Copywriting is niet moeilijk

Het misverstand: We schrijven vrijwel allemaal op dagelijkse basis veel stukken tekst, zoals social media berichten, e-mails en appjes. Dat produceren van tekst doen we eigenlijk zonder al te veel inspanning. Voor een professionele copwriter moet het dus helemaal gemakkelijk zijn om een tekst te produceren.

Deze gedachte is onwaar. Een krachtige tekst ontstaat niet zomaar. Copywriters typen niet maar een eind weg. Ieder woord wordt zorgvuldig uitgekozen en dubbele informatie wordt vermeden. Op voorhand wordt er nagedacht over de doelgroep en op basis daarvan wordt er een tone of voice gekozen die door de lezers met open armen zal worden ontvangen. De teksten moeten bovendien passen bij het bedrijf en ervoor zorgen dat ze mensen aanzetten tot actie. Dit alles bij elkaar vergt ervaring en kennis. Copywriting eenvoudig? Dacht het niet.

2. Een tekst schrijven, dat is zo gedaan

Het misverstand: Kun jij voor mij even een tekstje schrijven waarin we vertellen wie we zijn, wat we doen en wat onze missie is? Ja natuurlijk… doe ik even.

Vaak denkt men dat het schrijven van een tekst met ongeveer 300 – 400 woorden zo gepiept is. Dat copywriters uit hun losse pols – volledig moeiteloos – een lading woorden schudden, maar dat is natuurlijk niet zo. Wel kan een bedreven tekstschrijver razendsnel pagina’s voltypen, maar dat kan jij misschien ook. Het echte werk zit hem in het redigeren van de tekst. Het nalopen van de woordkeuzes, verwijderen van overbodige informatie en dubbelzinnigheden, verfijnen van de toon en aanscherpen van de call to actions.

3. Copywriters schrijven teksten die in één keer naar wens zijn

Het misverstand: Hoe fijn! Je geeft een copywriter de opdracht om webteksten te schrijven en vervolgens ontvang je content die he-le-maal naar jouw wens is. De inhoud en toon zijn perfect en er is bovendien geen enkele fout te ontdekken.

Eerlijk? De kans is héél klein dat dit gebeurt. Helemaal wanneer je voor de eerste keer samenwerkt. Een copywriter probeert jouw boodschap zo sterk mogelijk te verwoorden, maar weet niet alles van jou als persoon en jouw bedrijf. Hierom kunnen er dingen in de tekst staan die niet kloppen óf die in de praktijk toch net wat anders in elkaar zitten. Ook kan de tone of voice in jouw ogen bijvoorbeeld net te formeel of informeel en zo zijn er nog wel een aantal andere correctiesuggesties te bedenken.

Wat het ook is, geef het aan. De desbetreffende copywriter en jij kunnen alleen een super tekst realiseren wanneer jullie open en eerlijk naar elkaar toe zijn. Geef de samenwerking die je bent aangegaan dus altijd de tijd om te groeien. Een copywriter direct afserveren, omdat de tekst niet meteen voor de volle 100% aan je wensen voldoet is niet reëel.

4. Het creëren van korte teksten kost minder tijd, dan lange teksten

Het misverstand: Als een copywriter over een tekst van 1.000 woorden twee uur doet, dan duurt een tekst van 500 woorden over hetzelfde onderwerp dus één uur.

Dit is één van de meest gehoorde misverstanden over copywriting!
De gedachtegang van deze misvatting is logisch, maar vaak is het tegenovergestelde juist waar. In een kortere tekst dezelfde boodschap overbrengen, is juist veel lastiger. Iedere zin moet worden afgewogen om zo het maximaal aantal woorden niet te overschrijden. Bij het schrijven van een korte tekst gaat er dus veel meer tijd in het redigeren zitten.

5. Copywriters hebben niet veel input nodig

Het misverstand: Via Google kan een copywriter alle informatie vinden die hij/zij nodig heeft. Voeg er nog wat mooie woorden aan toe en klaar ben je!

Wat een feest zou dat zijn, maar een power-tekst kan toch echt alleen ontstaan wanneer er voldoende input is aangeleverd. Wanneer er duidelijk wordt aangegeven wat het doel en de doelgroep is en welke informatie er in het artikel verwerkt moet worden. Ook is het belangrijk dat er wordt gesproken over datgene je wilt uitstralen en op welke toon je met de doelgroep wilt communiceren.

Copywriters houden zich bezig met het schrijven van commerciële teksten. In de content die wordt gecreëerd, wordt jouw bedrijf op de kaart gezet. Je potentiele klanten moeten zich herkennen in de oplossing die jij met jouw dienst of product aanbiedt. De teksten dienen duidelijk te laten zien wat jouw unique selling point is en waarin jij je onderscheidt van je concurrenten.

Is er geen duidelijke briefing, dan is het lastig om een tekst te produceren die aansluit op de behoeftes van jouw klanten.

* Sommige opdrachtgevers waarmee ik samenwerk, leveren zelf een briefing aan. Vind jij het lastig om een duidelijke briefing op te stellen? Lees dan ook: De briefing voor een tekstschrijver. Hulp nodig? Aan de hand van gerichte vragen stellen we samen een briefing op.

Teksten die jouw doelgroep écht bereiken? Het is alleen mogelijk met de juiste informatie over jouw bedrijf en de producten/dienst die jij aanbiedt.

Misverstanden over copywriting | Meer informatie

Ken jij nog misverstanden over copywriting die ik niet heb genoemd? Zet ze in de comments 🙂 Ik ben benieuwd!

Meer weten over het laten schrijven van SEO teksten, of het laten schrijven van creatieve teksten? Stuur me een bericht.

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.