DE BRIEFING VOOR EEN TEKSTSCHRIJVER

Blog   •   16 november 2018

Graag een tekst van 800 woorden over zorgverzekeringen in Nederland. En hoppa, een aantal dagen later krijg jij een prachtige tekst over zorgverzekeringen in jouw mailbox die lezers aanspoort over te stappen. Uuh nee… zo werkt het niet. Als tekstschrijver is het belangrijk om bepaalde achtergrondinformatie te hebben voordat er wordt gestart met het schrijven van een tekst én hierom is het allereerst handig te weten wie jij ermee wilt bereiken en wat het uiteindelijk doel is.

Wil jij een tekstschrijver inhuren, realiseer dan dat een goede tekst enkel geproduceerd kan worden wanneer jij een duidelijke briefing opstelt. Waar je op moet letten bij het samenstellen van een briefing? Hieronder een aantal handige punten.

 Wat is het doel van de tekst?

Wat wil jij met jouw tekst bereiken? Wil je de lezer informeren, enthousiasmeren, overtuigen, vermaken, ontroeren of aan het denken zetten? Het is belangrijk het doel van de tekst te vermelden aan de tekstschrijver, omdat deze zijn tekst dan op een bepaalde manier inricht.

Wat is de doelgroep?

Hoe oud is de doelgroep? Willen ze met U of jij worden aangesproken? Houden ze van een formele of informele benadering?

Twijfel je of je voor de U- of jij-vorm moet kiezen, ga dan voor de veilige variant; U. Niemand vindt het erg om met U aangesproken te worden, maar er zijn wel mensen die het erg onaangenaam vinden met jij te worden benaderd.

Waarvoor wordt de tekst gebruikt?

Een online tekst moet aan andere voorwaarden voldoen dan de offline variant. Teksten voor websites worden over het algemeen geschreven op basis van SEO en zijn korter en bondiger, dan gedrukte media. Daarnaast is het handig aan te geven hoelang het artikel ongeveer dient te zijn.

Voorzie de tekstschrijver van informatie

Op basis van welke informatie dient de tekstschrijver de tekst te produceren? Wil je dat deze bepaalde boeken, blogs of online content leest en op basis daarvan een artikel schrijft óf dient de tekstschrijver informatie in te winnen door middel van een interview? Het is aan te raden dit aan de copywriter te vermelden, zodat deze weet welke informatie er in het bericht verwerkt moet worden. Houd er daarbij rekening mee dat hoe meer informatie jij zelf aanlevert, hoe lager de rekening wordt.

De leesbaarheid

Een goede tekst staat of valt bij de leesbaarheid ervan. Staat de tekst vol met ingewikkelde termen en vakjargon, dan zal deze zijn doel volledig voorbijschieten. Geef daarom op voorhand aan wat het werk- en denkniveau van de doelgroep is. Een te moeilijke tekst zorgt ervoor dat lezers er niets van begrijpen, maar ook een te gemakkelijke tekst kan juist voor irritatie zorgen.

Zelf aan de slag met het schrijven van teksten? In de artikelen 5 tips voor het schrijven van online teksten en potentiële klanten overtuigen vind je een aantal bruikbare tips.

Laat een voorbeeldtekst zien

Heb jij een tekst die jou aanspreekt of heb je er één die je juist verschrikkelijk vindt? Laat deze aan de tekstschrijver zien. Leg uit wat je er wel of niet goed aan vindt en geef de copywriter op deze manier handvatten om mee te werken.

De opleverdatum

Heb jij al jouw ideeën en wensen aan de tekstschrijver kenbaar gemaakt, dan dien je alleen nog aan te geven wanneer je de tekst wilt ontvangen. Maak altijd duidelijke afspraken over de opleverdatum en spreek af dat er voor een bepaalde datum nog een eventuele correctieronde plaats dient te vinden.

Briefing voor een tekstschrijver

Wil jij een tekstschrijver of copywriter inhuren maar vind je het lastig een briefing op te stellen? Geen paniek. Ik stel de juiste vragen, zodat wij gezamenlijk een tekst tot stand brengen die jouw doelgroep aanspreekt. Meer weten? Stuur me een berichtje. Ik streef ernaar binnen één werkdag te antwoorden.

Contact

Welkom! In mijn blog lees je alles over tekstschrijven. Op zoek naar tips, informatie of inspirerende artikelen over het schrijven van (online) content? Iedere twee weken plaats ik een nieuw bericht.

Verzoekjes of opmerkingen?
Ik schrijf graag over dingen die jou interesseren. Laat het me weten: info@tekst-atelier.nl

Heb jij een onderneming en wil je ook graag een blog beginnen? Houd mijn blog dan in de gaten voor tips.

Geen tijd of inspiratie om zelf een blog bij te houden? Een tekstschrijver inhuren voor het schrijven van blogs is een waardevolle investering. Geef het uit handen en laat mij jouw online zichtbaarheid vergroten.